ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště na ZŠ Edvarda Beneše rozšířilo svou působnost v roce 2016, kdy vstoupila v platnost vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění novely č. 270/2017 Sb. V letošním školním roce je tým složen ze 4 členů, kteří se společně podílejí na plnění hlavních cílů.
Těmito jsou:
- Speciální pedagožka: Mgr. Žaneta Bechná
- Výchovný poradce: Mgr. Lucie Viktorínová
- Metodik prevence – 1. stupeň: Mgr. Eliška Drápelová
- Metodik prevence – 2. stupeň: Mgr. Miroslava Stošenovská
Tým ŠPP doplňují i asistentky pedagoga, kterých máme pro tento rok šest, jsou jimi: Simona Bělová, Bc. Veronika Hluchníková, Lenka Kirschnerová, Barbora Osobová, Lenka Řehulová a Monika Vránová. Veškeré kontakty jsou k dohledání na webových stránkách školy.
Hlavní cíle:
- Poskytování kvalitních poradenských služeb žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům;
- zlepšení kultury školy;
- práce se všemi subjekty školy včetně dětí, které nemají problémy, a vytváření široké základny preventivní činnosti;
- vytváření programů prevence rizikových forem chování;
- zajištění péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci dětí se specifickými vzdělávacími potřebami;
- řešení problémů spojených se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence;
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování;
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky;
- poskytování základních služeb kariérového poradenství;
- prohlubování spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními.
Standardní činnosti školního metodika prevence
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy;
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování;
- metodické vedení a podpora pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování;
- koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu, prevence rasizmu a xenofobie;
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy a odbornými pracovišti, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování;
- kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování;
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit obsah a rozsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření;
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování pedagogickým pracovníkům školy;
- prezentace výsledků preventivní práce školy;
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování;
- předávání informací o realizovaných preventivních programech pedagogickým pracovníkům školy a školského poradenského pracoviště;
- vedení dokumentace, evidence a administrativy v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby analýz, statistik a krajských plánů prevence;
- spolupráce s třídními učiteli při vyhledávání žáků s projevy rizikového chování a zachycování varovných signálů možnosti rozvoje rizikového chování ve třídách a ve škole;
- poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům.